W drodze do siedmiu Kościołów Apokalipsy i na spotkanie ze św. Pawłem. Pielgrzymka. Turcja 2023

"W drodze do Siedmiu Kościołów Apokalipsy i na spotkanie ze Św. Pawłem" to główny temat pielgrzymki, która odbyła się w dniach 27.09 - 04.10.2023 zorganizowanego przez naszego ks. Proboszcza Tomasza Chciałowskiego przy współpracy biura turystycznego Hermes.
Już pierwszego dnia gdy wyruszaliśmy na pielgrzymi szlak odczuliśmy trud rannego wstawania- godz. 3-cia nad ranem to dla niektórych z nas było wyzwaniem, wielu tej nocy nie spało...około południa wylądowaliśmy szczęśliwie w Antalya. Turcja przywitała nas upałem;ubranie na "cebulkę" sprawdziło się doskonale.Po zakwaterowaniu w hotelu grupa 27 pielgrzymów ruszyła na spacer,aby poczuć klimat dla nas egzotycznego miejsca.Wieczorem Msza Św. w hotelowej sali i otwarcie naszych serc na wędrówkę śladami Świętego Pawła,który tu zakładał wspólnoty chrześcijańskie,o te wspólnoty dbał,nauczał,upominał...znamy to z jego Listów Apostolskich.
Przez te 7 dni przejechaliśmy wiele kilometrów tego przyjaznego kraju,który otoczony jest górami i Morzami :Egejskim,Śródziemnym i Czarnym.Podziwialiśmy zarówno wszechpotężne góry,a na ich stokach miasta,osady,a w dolinach wsie i sady drzewek:granatów,limonek,pomarańczy,gajów oliwnych...
Głównym motywem tej pielgrzymki był Św. Paweł i jego szlak wędrówki.Odwiedziliśmy takie miejsca: Laodycea(mały Efez-tu przez pewien czas zamieszkiwał Św. Jan), Hierapolis(teatr rzymski),Pamukale(imponujące wapienne tarasy), Filadelfię-zwiedzanie ruin kościoła zVI wieku n.e.i ruin kościoła św. Jana, Sart-Sardes jeden z pierwszych ośrodków chrześcijańskich w Azji Mniejszej, Pergamon - zabytki Akropolu ,Smyrna(współczesny Izmir)-drugi Kościół Apokalipsy - do tej wspólnoty wczesnochrześcijańskiej Jan nie kierował żadnych wyrzutów;Efez-najlepiej zachowane miasto w Turcji,tu dwa lata nauczał Św. Paweł(Listy do Efezjan)Tutaj przebywał św.Jan Ewangelista,ostatnie lata też spędziła Maryja;Msza Święta w Sanktuarium Domu Matki Bożej wzruszyła nas wszystkich także naszego ks. Tomasza; Milet i Didyma - zwiedzanie pozostałości starożytnych miast z ruinami olbrzymiego teatru z epoki rzymskiej-tam też celebrowaliśmy Mszę Świętą w plenerze; Myra-około 60 roku n.e.zatrzymał się Św. Paweł odbywający podróż do Rzymu;w ruinach kościoła Św. Mikołaja uczestniczyliśmy we Mszy Świętej odprawianej przez naszego kapłana...
Ta która notatka nie zobrazuje tej bardzo udanej i szczęśliwie odbytej pielgrzymki.Przez ten krótki okres udało się stworzyć zgraną i zdyscyplinowaną Wspólnotę Pielgrzymkową na czele z naszym Przewodnikiem Duchowym ks. Tomaszem Chciałowskim-brawo Księże za pomysł tej wspaniałej trasy pielgrzymkowej,czekamy na następną propozycję naszego wspólnego pielgrzymowania...
Wyrażamy też naszą wdzięczność naszej pilotce p. Agnieszce Sierakowskiej oraz przewodniczce tureckiej i kierowcy Tarikowi,który zaopatrywał nas w wodę i wspaniale,bezpiecznie woził po tureckich drogach - wielokrotnie podziwialiśmy jego wspaniałe umiejętności i kunszt zawodowy.