Pielgrzymka do Grecji. Dzień czwarty. Wspomnienia.

Środa. Śniadanie i "na spokojnie ruszamy w miasto". Idziemy obok Białej Wieży - symbol miasta, w którym znajduje się Muzeum Kultury Bizantyjskiej. Jest równocześnie wspaniały punkt widokowy. Idąc wybrzeżem kłaniamy się Aleksandrowi Wielkiemu zasiadającemu na swym wiernym Bucefale. Przechodzimy pod Łukiem a w zasadzie pod jego resztkami. Łuk postawiono między 298 a 299 r. n.e. dla uczczenia zwycięstwa tetrarchy Galeriusza nad sasanidzkimi Persami i zajęcia ich stolicy Ktezyfonu w 298 roku. Był wykonany z czerwonego kamienia i bogato zdobiony. Zbliżamy się do celu naszego spaceru. Bazylika Świętego Dymitra w Salonikach wzniesiona została w V w. z inicjatywy eparchy Leoncjusza. Jest miejscem pochówku męczennika Dymitra z Tesaloniki. W latach 629–639 znaczna część budynku uległa zniszczeniu wskutek pożaru, została jednak odbudowana dzięki staraniom miejscowego biskupa Jana. W 904 świątynia została rozgrabiona podczas najazdu arabskiego na miasto. Żegnając Saloniki patrzymy jeszcze ze wzgórza na Zatokę Salonicką i już po chwili jedziemy dalej. Dwie godziny później i 160 kilometrów dalej odwiedzamy Filippi, starożytne miasto greckie, następnie kolonia rzymska, w pobliżu wybrzeży Morza Egejskiego, na terenie obecnej Macedonii Wschodniej, na dawnej Via Egnatia i w bliskości obecnej autostrady Egnatia Odos. W 2016 roku stanowisko archeologiczne w Filippi wpisano na listę światowego dziedzictwa UNESCO. To właśnie w Filippi Apostoł Paweł wraz ze swym uczniem Silasem ochrzcili pierwszą znaną z imienia Europejkę. W miejscu chrztu Lidii Filipessi członkowie lokalnego Kościoła wznieśli świątynię – baptysterium. Skorzystaliśmy z okazji i w tym, jakże szczególnym miejscu odnowiliśmy nasze przyrzeczenia chrzcielne bezpośrednio po mszy świętej odprawionej przez księdza Tomasza. Kolejne dwie godziny i meldujemy się w hotelu Oceanis w Kavalli. Chwila odpoczynku i ruszamy na spacerek. Jest to też świetna okazja do kąpieli w Morzu Egejskim. A tak w ogóle to Kavalla jest miejscem narodzin greckiego i europejskiego chrześcijaństwa. W 49 roku po raz pierwszy przybył na te tereny apostoł Paweł – Pierwszy Kaznodzieja. Jak głosi inskrypcja na marmurowej steli obok nawy Świętego Klasztoru św. Apostoła Silasa, zaledwie 3 km od centrum Kavali: „ŚWIĘCI APOSTOŁOWIE PAWEŁ l SILAS ZATRZYMALI SIĘ TU NA ODPOCZYNEK PODCZAS SWOJEJ PIERWSZEJ PODRÓŻY APOSTOLSKIEJ DO FILIPPI”. Wieczorem kolacja, kąpiel i lulu.